Budowa terminalu LNG została uznana przez polski Rząd za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja umożliwi Polsce odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Z uwagi na obowiązki wynikające z tzw. specustawy terminalowej, nadzór nad realizacją inwestycji w zakresie terminalu LNG jest jednym z priorytetów w działaniach podejmowanych przez MSP. Dzisiejsza wizyta była okazją do oceny postępów prac, które realizowane są zgodnie z założonym planem.
Terminal jest częścią lądową inwestycji, którą powszechnie nazywa się gazoportem. W jego skład wchodzą urządzenia rozładunkowe, zbiorniki magazynujące skroplony gaz ziemny i instalacje do regazyfikacji. Z kolei gazoport to całość przedsięwzięcia obejmującego terminal LNG, port zewnętrzny w Świnoujściu oraz gazociąg przyłączeniowy do gazowej sieci przesyłowej.
Terminal LNG powstaje w Świnoujściu, na terenie przeznaczonym pod rozwój portu. Pozwoli on na odbiór do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m3 (obecnie Polska zużywa ok. 14 mld m3 gazu rocznie). Budowa terminalu LNG w Świnoujściu to pierwsza tego typu inwestycja nie tyle w Polsce, co w Europie Środkowo-Wschodniej.
Projekt realizują cztery podmioty: Polskie LNG SA (budowa terminalu LNG), Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System SA(budowa gazociągu Świnoujście-Szczecin, łączącego terminal z systemem przesyłowym), Urząd Morski w Szczecinie (budowa infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego), Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście (infrastruktura portowa, w tym budowa stanowiska statkowego).
Zakończenie budowy terminalu planowane jest na 30 czerwca 2014 roku.